تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۹۳۶۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
جوادی تشریح کرد:

معادن صدف کوهی منبع کلسیم دنیا | همراهی بانک و گمرک نیاز است

‌می‌متالز - گلستان با دارابودن معادن بی نظیر صدف کوهی، بیشترین منابع کلسیم دنیا راداشته و برای توسعه این به همراهی بانک‌ها و پشتیبانی دولت نیاز است.

به گزارش می‌متالز، «صدف کوهی» ماده‌ای معدنی است که از تجمع سنگ و سخت شدگی پوسته و اسکلت صدف‌ها تشکیل شده و به دلیل داشتن کلسیم، پس از استخراج و فرآوری در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد. عنصر «کلسیم» موجود در پودر صدف کوهی در استخوان سازی و انعقاد خون دام و طیور نقش موثری دارد. گلستان ذخیرگاه این ماده باارزش در خاورمیانه بوده، اما علی رغم این که این صنعت می‌تواند در ایجاد اشتغال و ارزآوری نقش داشته باشد، توجه جدی به آن نشده است.

صدف کوهی، در صنایعی از جمله داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کارخانه‌های سیمان، کلید و پریز، ظروف ملامین و عایق‌های رطوبتی، صنایع پی وی سی، تهیه کود و ... هم می‌تواند مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با وجود اکتشاف آسان، ایجاد صنایع تکمیلی آن مورد غفلت واقع شده است.

برای اطلاع از نحوه کاربرد این ماده معدنی و چالش‌های پیش روی این صنعت، خبرگزاری بازار با «احمد جوادی»، مدیرعامل شرکت آریا صدف ایرانیان و دانش آموخته معدن گفتگو کرده که در ادامه خواهد آمد. وی بهره بردار دو معدن «آق وند» و «کانسار جویان» بوده و ۱۵ سال فعالیت معدن کاری دارد و صنعت، معدن و بازرگانی را در شکل کوچک‌تر انجام می‌دهد.

در گلستان چند معدن صدف کوهی وجود داشته و معادن شما چقدر ذخیره دارد؟


۱۳ معدن ثبت شده صدف کوهی در گلستان داریم که برخی از آن‌ها به دلیل عدم وجود سرمایه گذار و نبود جاده دسترسی بهره برداری نمی‌شود؛ البته برخی از معادن هم باطله زیادی داشته و صرفه اقتصادی بهره برداری ندارد.


صدف کوهی، در صنایعی از جمله داروسازی، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ سازی، کارخانه‌های سیمان، کلید و پریز، ظروف ملامین و عایق‌های رطوبتی و ... کاربرد دارد


معادن صدف کوهی استان به دو بخش تقسیم می‌شود که بخشی صدفی و دوکفه‌ای است و بخشی هم صدف نیست بلکه مرجانی و متفاوت‌تر است، اما ماهیتاً یکی بوده و نوعی کربنات کلسیم محسوب می‌شود. این معادن در دنیا بی نظیر بوده البته در آمریکا و دانمارک هم این نوع ماده یافت می‌شود. صدف کوهی از بقایای شکم پایان و دوکفه ای‌ها دومیلیون سال پیش است که بر اثر پس رفت آب دریا کوه‌های صدفی شکل گرفته و هر چه جذب این ماده بیشتر باشد خریدار بهتری هم دارد.

با این معادن، گلستان بهترین و بیشترین منبع کلسیم در دنیا را در اختیار داریم و ۳۷ تا ۳۹ درصد آن کلیسم خالص است. چیزی که برای مشتری حائز اهمیت است هم میزان کلسیم و پایین بودن سایر عناصر است. معدن آق وند و کانسار جویان که بهره برداری آن به عهده شرکت ما است ۲۰۰ هکتار وسعت داشته و بیش از دو میلیون تن ذخیره قطعی دارد.

معادن صدف کوهی منبع کلسیم دنیا | همراهی بانک و گمرک نیاز است

 صدف کوهی چه کاربری دارد؟


صدف کوهی بیش از ۵۴ مورد استفاده دارد و در صنایع مختلف مانند شیشه سازی، سرامیک، عایق‌های رطوبتی، ساخت مواد نانو، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، خمیردندان، لاستیک سازی، پلاستیک سازی، صنایع سیمان و ساختمان، دام و طیور و آبزیان کشاورزی، کود‌های ارگانیک ... استفاده می‌شود. استفاده در صنعت دام و طیور باید در اولویت آخر باشد و دورریز آن را باید در این صنعت استفاده کرد، اما پرکاربردترین موارد مصرف در این صنعت است.

با توجه به جدید بودن این ماده آیا تجهیزات فرآوری وجود دارد؟

دستگاه‌های خاصی که برای تبدیل این مواد نیاز است وجود ندارد و ما از سایر دستگاه‌ها مانند سنگ شکن استفاده می‌کنیم در حالی که سختی صدف کوهی با سختی سنگ کوهی متفاوت است در نتیجه آن جواب که باید را نمی‌گیرد. با توجه به سختی، دستگاه مختص صدف کوهی ساخته نشده و نیاز است که مهندسان در این زمینه پژوهش و بررسی کنند.

 چرا بیشترین موارد مصرف این ماده در دام و طیور است؟ آیا شما به سمت مصارف دیگر هم رفته اید؟

مسأله این است که بازاریابی که طی این سال‌ها انجام شده فقط در مورد دام و طیور و آبزیان بوده و ورود به بازار جدید مستلزم پژوهش و بازاریابی جدید است. در زمینه میکرونیزه (پودر کردن) اقداماتی کردیم و تولیدات آزمایشی داریم و اگر به تولید انبوه برسد می‌توان در زمینه صنعتی هم استفاده شود.


صدف کوهی از بقایای شکم پایان و دوکفه ای‌ها دومیلیون سال پیش است


در بخش تحقیق و توسعه شرکت به سمت این خواهیم رفت که این محصول را معرفی و در سایر زمینه‌ها بازاریابی کنیم و در حال حاضر هم برای استفاده از ایزوگام، پوشش دیوار‌های جدید، صنایع ساختمانی، بتن سبک و چسب و ... استفاده می‌شود در حال حاضر راحت‌ترین استفاده همان صنعت دام و طیور بوده که اکثر کارخانجات از آن استفاده می‌کنند.

 فرآوری صدف کوهی چگونه است؟


مواد اولیه کارخانه با دستگاهی مانند بیل مکانیکی و بلوز و لودر کنده شده و با کامیون بارگیری و به سمت کارخانه فرآوری حمل می‌شود. در کارخانه عملیات خردایش، دانه بندی، بسته بندی انجام می‌شود. عملیات خردایش هم به نحوی است که با ۱۸ دستگاه متفاوت و متوالی انجام و دانه بندی شده و با توجه به نیاز مشتری به صورت فله بارگیری می‌شود.

برای استفاده دام و طیور استاندارد و مسائل بهداشتی رعایت شده و آزمایشات لازم انجام می‌شود. سعی می‌کنیم که در دانه بندی محصول، خشک کردن محصول، بیشترین دقت را کنیم و سعی می‌کنیم در طول سال بین سه الی پنج روز حداکثر بارگیری ما باشد.

صادرات هم داشته اید؟


تولیدات ما به اقصی نقاط کشور ارسال شده و بعضاً صادرات هم داریم و به کشور‌هایی همچون تاجیکستان، افغانستان، ترکیه و ... صادرات داشته ایم. به دلیل تحریم‌ها و مشکلات موجود از جمله برگشت ارز و غیره، وضعیت بازار صادراتی سخت شده، اما تلاش می‌کنیم سال بعد در این بخش فعالانه‌تر حضور داشته باشیم.

معادن صدف کوهی منبع کلسیم دنیا | همراهی بانک و گمرک نیاز است

چه میزان اشتغالزایی داشته اید؟

کارخانه در محور گنبدکاووس به اینچه برون واقع شده و ۳۵ کیلومتر با معدن فاصله دارد. کارخانه در محل اولین کارخانه صدف کوهی در کشور احداث شد. ما این کارخانه که تخریب شده بود را خریداری کرده و و تمام ماشین آلات آن را تعویض کردیم و سوله‌های جدید ساختیم.

در حال ۳۰ کارگر در بخش کارخانه به صورت مستقیم با ما کار می‌کنند و پنج نفر هم در بخش معدن با ما همکاری دارند. دفاتر فروشی هم در گرگان، آمل و گنبدکاووس راه اندازی کرده و علاوه بر آن دفاتر مجازی در سایر نقاط کشور از جمله شیراز، اصفهان، آذربایجان غربی و ... هم داریم که نمایندگان فروش ما هستند.

چه میزان تولید دارید؟

ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن محصول در ماه را داشته، ولی در حال حاضر پنج الی شش هزار تن تولید داریم. در بخش توسعه هم سال بعد قصد داریم کار را توسعه داده و خام فروشی نداشته باشیم. در حال حاضر دستگاه‌هایی خریداری شده و تصمیم داریم محصول را کامل پودر میکرونیزه کنیم که در صنایع دیگر استفاده شود.

پیشنهاد شما برای معرفی این محصول چیست؟

اداره کل صنعت و معدن در این زمینه کمک می‌کنند و قرار است که رویدادی را هم برگزار کنند، اما باید بخش خصوصی خودش فعالانه‌تر عمل کرده و با بخش دولتی همکاری کند تا این مواد بهتر و بیشتر معرفی شود.


مسأله این است که بازاریابی که طی این سال‌ها انجام شده فقط در مورد دام و طیور و آبزیان بوده و ورود به بازار جدید مستلزم پژوهش و بازاریابی جدید است


باید خلاقیت به خرج داد تا بهره وری بالاتری انجام شود. صنعت و معدن باید معدن کاران و کارخانجات را توانمندتر کند، زیرا بیشتر ماشین آلات استیجاری و پیمانکاری است و هم اکنون یک دستگاه چهار الی پنج میلیارد تومان هزینه دارد و بابت تحریم‌ها ماشین آلات هم وارد نمی‌شود و به دستگاه کارکرده هم گمرک اجازه ورود نمی‌دهد. معرفی به بانک هم مهم است و بانک‌ها باید بپذیرند که یک معدنکار بهره بردار معدن است و پروانه بهره برداری معادن را به عنوان ضمانت قبول کنند.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده